Alpy - dzień 7 - Wielki finał, czyli Stelvio Day!

Sobota, 27 sierpnia 2016 · dodano: 09.09.2016 | Komentarze 2

Na ostatni dzień wyjazdu. Na wielki finał zgodnie z planem wybraliśmy się na legendarne Passo Stelvio. Tak mieliśmy ustawiony wyjazd żeby pojawić się tam w dniu "Stelvio Day", czyli imprezy podczas której droga na Stelvio jest zamykana dla ruchu samochodowego i otwarta jedynie dla rowerzystów.
Pogoda zaczęła nas aż za bardzo rozpieszczać (w Prato temperatury w okolicach 30 stopni) , więc postanowiliśmy wstać trochę wcześniej niż zazwyczaj i wyjechaliśmy z campingu kilka minut przed 9. Zewsząd w stronę centrum miasteczka ściągały już grupki rowerzystów. W miejscu startu dość tłocznie, więc jedziemy po prostu na podjazd. Każdy startuje o której chce ponieważ droga jest zamknięta od 8 do 16. Zaczynamy i jedziemy cały czas w peletonie rowerzystów. Istny tłum! Cała droga to tylko rower obok roweru. Początek podjazd dość chłodny bo słońce akurat tutaj rzuca cień, ale jedzie się dość przyjemnie. Wszyscy jadą na spokojnie, bo każdy wie że ma do pokonania ponad 1800 pod górę i 26 km podjazdu. Ja swoim tempem raczej większość osób wyprzedzam, ale co raz zatrzymuje się na zdjęcia więc znowu mnie wszyscy wyprzedzają;) Z tego powodu ze sporą ilością osób dość często mijałem się na trasie;) W końcu jest pierwsza z 48 serpentyn które trzeba pokonać w drodze na szczyt przełęczy. Do Gomagoi trafiają się jeszcze pojedynczy kierowcy którzy mimo zakazu wepchali się na drogę, ale chyba nie jedzie się im za dobrze bo cała droga zablokowana przez rowerzystów;)
Jedziemy lasem z widokami na góry z lodowcami które przedzierają się gdzieś między drzewami. Po drodze były nawet rozstawione darmowe bufety z których mógł każdy skorzystać. W końcu gdy wyjeżdżamy powyżej lasu po sekwencji ciasnych serpentyn robię sobie chwilę przerwy na batona i kilka fotek. Widoki na masyw Ortlera i w stronę przełęczy robią wrażenie. Widok zakręconej drogi wiodącej na szczyt pozytywnie człowieka nastraja i jedzie się bardzo dobrze:) Zakrętasy wchodzą jeden po drugim aż do przełęczy. Dotarcie na szczyt licząc ze sporą ilością przerw na zdjęcia i krótką przerwą na batona schodzi ponad 3 godziny. Na sam szczyt docieram jednak z buta, ponieważ na górze taki tłum że nie da się jechać. Wysokość 2758 m zaliczona (niektóre źródła podają też wysokość 2760). W ten sposób ustanawiam mój nowy rekord wysokości i rekord przewyższenia na jednym podjeździe (wcześniejszy był z Chorwacji- ponad 1700 m na raz). Przedzieram się na drugą stronę, kupuję pamiątkowy magnes na lodówkę i wracam na końcówkę podjazdu żeby się wygodnie ułożyć na murkach ochronnych z widokiem na serpentyny i góry. Tam czekam na Funflla. Później już wspólnie znowu przebijamy się przez przełęcz i zaczynamy zjazd. Szybko docieramy do rozjazdu i kierujemy się na Szwajcarię! Tym samy dołożyłem kolejny kraj do rowerowej kolekcji. Przy okazji na granicy zaliczamy ostatnią przełęcz- Umbrail- o wysokości 2503 m (o ile się nie mylę najwyższa przełęcz Szwajcarii). Zjazd ze świetnymi widokami przez co znowu co chwilę się zatrzymywałem;) Dopóki na karcie nie zostało mi miejsca na 3 zdjęcia:P później już tylko cieszyłem się jazdą w dół. Na koniec jeszcze kawałek dojazdu ścieżką rowerową z wczoraj i jesteśmy na campingu. Znowu skok do basenu i można się powoli przygotowywać do drogi powrotnej przewidzianej na kolejny dzień.

Z tego co wyczytałem to łącznie tego dnia na Stelvio wjechało ponad 11 400 rowerzystów, z czego od strony Prato ponad 9000 !!

Zaczynamy zabawę!
Zaczynamy zabawę! © azbest87

Pierwsze serpentyny
Pierwsze serpentyny © azbest87

Zaczynają się widoki na góry
Zaczynają się widoki na góry © azbest87

Robi się co raz ciekawiej
Robi się co raz ciekawiej © azbest87

Kolejna fota z serii: Alpejskie widoki
Kolejna fota z serii: Alpejskie widoki © azbest87

Ciasne serpentyny w lesie
Ciasne serpentyny w lesie © azbest87

Szybko nabieramy wysokości
Szybko nabieramy wysokości © azbest87

Przerwa na batona
Przerwa na batona © azbest87

Nareszcie wydostaliśmy się z lasu
Nareszcie wydostaliśmy się z lasu © azbest87

Ostatni i zarazem najsławniejszy fragment podjazdu
Ostatni i zarazem najsławniejszy fragment podjazdu © azbest87

Wszyscy złączeni w jednym celu..
Wszyscy złączeni w jednym celu.. © azbest87

.. żeby się dostać pod tą tablicę!:)
.. żeby się dostać pod tą tablicę!:) © azbest87

Ten widok był dla mnie fascynujący!
Ten widok był dla mnie fascynujący! © azbest87

Godzinę spędziłem patrząc na te serpentyny ;)
Godzinę spędziłem patrząc na te serpentyny ;) © azbest87

Droga pięknie wkomponowana w zbocze góry
Droga pięknie wkomponowana w zbocze góry © azbest87

Widok dla którego warto było przejechać ponad 1200 km
Widok dla którego warto było przejechać ponad 1200 km © azbest87

Zjazd z drugiej strony przełęczy
Zjazd z drugiej strony przełęczy © azbest87

Umbrail Pass zaliczone czyli wjeżdżamy do Szwajcarii
Umbrail Pass zaliczone czyli wjeżdżamy do Szwajcarii © azbest87

Widoki po szwajcarskiej stronie
Widoki po szwajcarskiej stronie © azbest87

Tam gdzieś w górze widać Stelvio
Tam gdzieś w górze widać Stelvio © azbest87

Szwajcarskie miasteczko © azbest87

Ostatnie chwile w Alpach
Ostatnie chwile w Alpach © azbest87

Ten wyjazd i jazda po tych wszystkich sławnych przełęczach to spełnienie jednego z moich rowerowych marzeń:) Niezapomniane chwile, podjazdy, zjazdy i widoki! Wiem że kiedyś wybiorę się tam znowu.. koniecznie! :)